≡ Menu

Overkom Je Negatieve Emoties Snel en Effectief

 

Whebben allemaal wel eens te maken met negatieve emoties. Het liefste duwen de meesten van ons gevoelens als boosheid, verdriet, stress, frustratie, pijn, en zelfs depressie zo ver mogelijk weg – maar vaak genoeg komen dergelijke emoties harder terug. Hoe deal je dan op een effectieve manier met negatieve emoties?

Het is soms erg gemakkelijk om emoties in twee categorieën te delen. Je hebt de positieve, en je hebt de negatieve. Alles wat positief is, is prima, en mag, zo lang als het kan, blijven. En alles wat we onder het label ‘negatief’ plaatsen, schuiven we het liefst zo snel mogelijk onder stoelen en banken, proberen we koste wat kost te vermijden, te minimaliseren of zelfs te ontkennen.

Maar emoties indelen in goed of slecht, zwart of wit, positief of negatief, heeft niet altijd de beste uitwerking. Het is daarom goed om te weten dat emoties, dat wil zeggen alle emoties, nuttig zijn. Ja, zelfs de negatieve emoties kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan je leven.

Nu zou het een lang artikel worden als ik elke emotie tot in detail zou uiteenzetten om aan te tonen, dat zelfs negatieve emoties meerwaarde hebben. Daarom vat ik het graag samen door te zeggen dat de emoties die we normaliter als negatief bestempelen, ook gezien kunnen worden als actiesignalen die aangeven dat er iets moet veranderen.

Denk er maar eens over na. Boosheid, wat de meesten van ons bestempelen als een negatieve emotie, is feitelijk niets meer dan een actiesignaal dat aangeeft dat iemand anders, of jijzelf over je grens is gegaan van iets waar je waarde aan hecht. Het gevolg is dat je in meer of mindere mate uit je slof schiet, om aan te geven dat je gezien wilt worden, omdat je de ander (of jezelf) graag te kennen wilt geven dat er naar je geluisterd moet worden.

Omdat de situatie veranderde, veranderde ook jouw emotionele staat, en dientengevolge geef je aan dat er iets moet veranderen om terug te kunnen keren naar de status quo of een andere prettige gemoedstoestand.

Nu is boosheid slechts één van de vele voorbeelden van negatieve emoties, en zit je op dit moment zelf met een voorbeeld in gedachten en de vraag of bovenstaande statement hiervoor opgaat of niet.

Feit is, dat wanneer je een emotie kunt inschalen als een uiting van liefde (de “positieve” emoties) of een vraag om hulp (de “negatieve” emoties), je al snel kunt inschatten tot welke van de twee categorieën een emotie behoort, en daarmee kunt inzien dat de emoties die behoren tot vragen of hulp er zijn om verandering tot stand te brengen.

Negatieve emoties bieden je dus de gelegenheid om bewust te worden dat verandering nodig is.

Jezelf beschermen van negatieve emoties, of het nu die van jezelf zijn, of die van een ander, lijkt me in deze zin niet de beste oplossing. Wan waarom zou je jezelf beschermen van iets dat je kan helpen om beter te functioneren. Het gaat er meer om dat je de kennis hebt om adequaat, effectief, en het liefste ook efficiënt met negatieve emoties kunt dealen.

De grote vraag is natuurlijk: hoe doe je dat?

Er zijn meerdere factoren die ertoe bijdragen om met negatieve emoties te dealen, en het scheelt al een hoop dat je inmiddels weet dat ook de “negatieve” emoties er zijn om je te helpen, alsmede de wetenschap dat dergelijke emoties van anderen gemakkelijk te samen te vatten zijn als een vraag om hulp.

Wat je nog meer kunt doen om makkelijker met negatieve emoties om te gaan, en ze te transformeren naar emoties die prettiger aanvoelen, is om je fysiologie, of makkelijker gezegd, je lichaamstaal, te veranderen.

Dennis Waitley, psycholoog, auteur en spreker zei ooit: When the mind talks, the body listens. Het mooie van deze uitspraak is, dat het ook in de omgekeerde volgorde werkt.

Je kunt door middel van je fysiologie sneller en makkelijker invloed uitoefenen op je denken, en daarmee dus ook op je emoties. Probeer het maar eens.

Zet je schouders meer naar voren. Buig je rug. Haal oppervlakkiger adem. En lees deze zinnen hardop, maar met een monotone en zachte uitspraak. Denk daarbij ook eens aan een gebeurtenis die impact heeft gehad op een diep niveau.

Als je nu een cijfer zou geven tussen 1 en 10, waarbij 1 gelijk staat aan je belabberd en levenloos voelen, en 10 aan optimaal gelukkig en fantastisch is, wat voor cijfer zou je jezelf dan nu geven voor wat betreft je emotionele gemoedstoestand?

Waarschijnlijk een cijfer dat niet hoger is dan een 5 of een 6.  Hoe komt dat?

Wel je fysiologie heeft in deze voor een groot deel de richting bepaalt in waar je aan dacht. Omdat je jezelf in een emotioneel zwakkere staat zette door je lichaam te triggeren om in een “negatieve” staat te komen, dacht je sneller en makkelijker aan iets dat je associeerde met een of andere vorm van (emotionele) pijn.

Je kunt jezelf gelukkig ook door middel van fysiologie in een emotioneel sterke gemoedstoestand zetten. Zet je schouders en je rug recht. Zet ook je borstkas vooruit, en ga er zelfs bij staan. Houd je benen op schouderbreedte goed op de grond, en zet ook je kin recht. Lees deze laatste alinea nog eens, en doe dat met een duidelijke en heldere stem met volume.

Hoe voel je je nu? Ik durf te wedden dat je nu meer richting de 7 tot 10 zit.

In mijn lezing Emotioneel Meesterschap vertel ik nog meer in detail wat je kunt doen om jezelf emotioneel sterker te maken. Daarnaast leer je welke betekenissen de belangrijkste “negatieve emoties” hebben, en wat je kunt doen om deze snel om te zetten naar een positieve. Wanneer je te maken hebt met emoties die je liever niet wilt, of je wilt graag beter om kunnen gaan met anderen die hun negatieve emoties met jou proberen te delen, dan is deze lezing een no-brainer om bij te wonen. Hier vind je meer informatie over de lezing Emotioneel Meesterschap.

Je kunt je laten leiden door omstandigheden van buitenaf, maar dat stelt je in geen enkel opzicht in staat om de kapitein te blijven van je eigen (emotionele) schip.

Of je kunt ervoor kiezen om de vaardigheden op te doen die je helpen om in elke situatie, snel en adequaat te kunnen handelen op een manier die constructief is voor de relatie met jezelf, en met anderen.

Dit is mijn vraag aan jou: Welke “negatieve emotie” ervaar jij op regelmatige basis, en hoe kun jij de informatie uit dit artikel inzetten om daar verandering in te brengen?

Ik ben benieuwd naar je antwoord, dus laat alsjeblieft een reactie hieronder achter, en ik kom er bij je op terug.

Op jouw succes,

Robert

 

Deel dit bericht door op de Facebook en Twitterknoppen hieronder te klikken, zodat vrienden en familie uit jouw netwerk ook van deze informatie kunnen profiteren.

 

 

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment