≡ Menu

Grenzeloos Leven

 

Veel mensen hebben gemixte gevoelens wanneer het aankomt op het begrijpen van hun emoties en hoe ze reageren op gebeurtenissen in hun leven. Ze leggen de verantwoordelijkheid voor wat er gebeurt buiten zichzelf. Wanneer je in staat bent om de innerlijke vlam krachtig en stabiel te houden, ondanks externe factoren, dan baan je de weg vrij om werkelijk grenzeloos te kunnen leven.

Je kent vast wel die persoon in je eigen omgeving die zich laat opwinden of teleurstellen door de overheid en haar beslissingen. Of iemand die zich depressief voelt over het verliezen van een baan. Vast en zeker ken je wel iemand die zich elke dag druk maakt over het verkeer.

Het besef dat er buiten jou niets is, wat je werkelijk kan beïnvloeden zonder daarover zelf de beslissingsbevoegdheid te hebben, komt daarom voor velen niet als vanzelfsprekend. Maar denk er eens over na.

Als je weet dat je elke ochtend in de file komt te staan, omdat iedereen ook op dat tijdstip naar z’n werk wilt, denk je dan dat het uitmaakt of je er boos of geïrriteerd over wordt? Feit is, dat het voor het verkeer een worst zal wezen, of jij boos of geïrriteerd bent of niet.

Ook wanneer iemand als gevolg van ontslag zich depressief voelt, zal het voor de rest van de wereld weinig tot niets uitmaken hoe die persoon zich opstelt over die gebeurtenis. Feit is, dat mensen meer met zichzelf bezig zijn, dan dat ze met anderen bezig zijn. Dat is niet per definitie goed of fout, het is een constatering.

De grote vraag in deze is dan ook: hoe kun je zelf het effectiefst op een gebeurtenis reageren en handelen, zodat het jou verder helpt om meer van het leven te genieten en meer uit het leven te halen?

Mensen houden van aandacht. Het is heerlijk om op één of andere manier in de belangstelling te staan. Die belangstelling voedt een basisbehoefte die we allemaal hebben. En omdat het een behoefte is die hoe dan ook bevredigd moet worden, zoeken we allemaal naar manieren om hieraan te voldoen. Dat gebeurt op ondersteunende manieren, en op belemmerende. Onderhoudende, of destructieve. Positieve of negatieve, als je wilt.

Bedenk dat negatieve belangstelling of aandacht, ook aandacht is. Voor iemand die op zoek is naar erkenning, goedkeuring, zichtbaarheid, liefde, verbinding, zekerheid of wat dan ook, zal het initieel niet uitmaken of dat op een ondersteunende of belemmerende manier gebeurt. Aan de basisbehoefte wordt voldaan.

Het is de kracht van je interne vlam, je eigen keuzevrijheid, en je acties. Alles wat je in je leven ervaart is een gevolg van de perceptie die je erover hebt.

Het lost namelijk niets op om als een bezetene in een file te staan. De file gaat er niet sneller mee weg. Je depressief blijven voelen over je ontslag kan weliswaar in beginsel voor ondersteuning zorgen van anderen; support uit solidariteit, of empathie zelfs – op den duur verandert dat in sympathie, of mogelijk afkeer. Niemand wordt namelijk blij van een ander die depressief is.

Er zijn genoeg mensen die dat wat niet te controleren valt, toch onder controle proberen te houden, en zich daarmee in een achtbaan van ongecontroleerde emoties bevinden die hen allesbehalve gelukkig maaken.

Wat echt van belang is, is de vraag: wat betekent dit voor mij?

Wil dat zeggen dat je elke dag je geweldig moet voelen? Wil dat zeggen dat je je nooit depressief mag voelen? Het antwoord is, alleen als jij dat wenst.

Een simpel antwoord, ik weet het. En bedenk, dat niet alles in het leven moeilijk hoeft te zijn. Moeilijk wil niet zeggen dat je er beter mee af bent.

Je kunt elke dag een rekensom maken, waarin je jezelf afvraag hoeveel 2 + 2 is. Hoewel je elke keer weet dat de uitkomst vier is, hoef je je er niet drukker over te maken voor het feit dat het geen 3 is, of 5. Als je weet dat je een grote kans hebt dat je elke ochtend in de file komt te staan, dan weet je dat het geen meerwaarde biedt om je er tijdens die file druk over te maken.

Onrecht bestaat. Maar er is onrecht waar je wat aan kunt doen, en onrecht dat buiten je controle ligt. Een vliegtuig dat te laat is, waardoor je je aansluiting mist: buiten je macht om nog te veranderen. Een aandoening waar je mee geconstateerd wordt, en waar je al dan niet voor korte of lange tijd mee moet leven: controleerbaar. De dagelijkse file: niet te controleren. Je communicatie met anderen: controleerbaar. Reacties van anderen: niet te controleren.

De lijst is eindeloos. Maar één ding is duidelijk: dat wat binnen je macht ligt om te controleren, daar heb je directe invloed op. Dat wat buiten je controle ligt, daar heb je geen invloed op; enkel hoe je je erover wilt voelen.

In mijn TED-talk heb ik het over de formule die laat zien dat de grootste impact en controle ligt in hoe je handelt en reageert op een situatie. Daarin ligt je vrijheid. En het feit dat je die keuzevrijheid hebt, zorgt voor de mogelijkheid tot grenzeloos leven.

Hoe je je voelt bepaal je zelf. Daarin is niemand anders verantwoordelijk. Niet een file, niet een lange rij bij de kassa, niet een baas die je ontslaat, niet een partner die iets wel of juist niet doet.

Niemand kan je gelukkig, boos, bedroefd of enthousiast maken – in ieder geval niet zonder jouw toestemming. Het feit dat we getraind zijn om op een bepaalde manier te reageren op bepaalde situaties, maakt nog niet dat die training de enige juiste was.

Met andere woorden: je kunt jezelf trainen om te kiezen hoe je wilt reageren op elke gebeurtenis. Dat geldt voor zowel de gebeurtenissen waar je directe invloed op hebt, alsook op die waar je nauwelijks of geen controle over hebt.

Grenzeloos leven wil zeggen dat je op basis van betekenis over een gebeurtenis kiest wat voor perceptie je wilt hebben en wat voor acties je wilt nemen.

Het kan eng zijn om volledige verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen leven en alles wat daarin gebeurt. Tegelijkertijd kan het ook grensverleggend mooi zijn om te ontdekken hoe sterk je bent om die keuzes te maken die je leven verrijken.

Bedenk, dat zelfs problemen er zijn om je meer te laten worden dan je was.

We hebben allemaal te maken met problemen. Het grote verschil is, dat iemand die een mentaliteit heeft van grenzeloos leven, ervoor kiest om niet in de slachtofferrol te kruipen, maar juist op zoek gaat naar de kansen en mogelijkheden in dat probleem.

Als je toch vast zit in de file, waarom dan niet die tijd gebruiken om een brief te schrijven, een mail te versturen, een (audio)boek te lezen, een nieuwe taal te leren, of zelfs jezelf voor te stellen aan andere file-genoten?

Als je dan toch ontslagen wordt, waarom dan niet onderzoeken wat je kunt doen om je droombaan te vinden, om van je hobby je nieuwe werk te maken, of om je eigen bedrijf te starten?

Als je toch gediagnosticeerd bent met een chronische aandoening, waarom dan niet onderzoeken wat je zelf kunt doen om je binnen de kaders van die ziekte optimaal te voelen, je kennis en ervaring delen met anderen of jezelf uitdagen om te zien wat wél mogelijk is?

Situaties kunnen we niet altijd controleren of beïnvloeden. Je eigen reactie wel. Binnen je eigen perceptie en respons ligt je kaartje naar een grenzeloos leven. Want een grenzeloos leven is niet afhankelijk van wat je fysiek wel of niet kunt, net zomin als dat het afhangt of je wel of niet in de file staat elke dag.

Hoe zie jij het? Ben je het met me eens, of denk je er toch anders over?

Laat hieronder je reactie achter, ik ben er ontzettend benieuwd naar.

Op jouw succes,

Robert

 

Deel dit artikel door op de Facebook, WhatsApp en LinkedInknoppen te klikken, zodat vrienden uit jouw netwerk ook van deze informatie kunnen profiteren. 

Hoe vond je dit artikel?
{ 1 comment… add one }
  • Pim

    Je hebt volkomen gelijk Robert; wat er buiten je gebeurt heb je geen enkele controle over, maar hoe je er van binnen op reageert kun je toch echt helemaal zelf bepalen. Verkeer maakt zich niet druk; waarom zou jij je dan wel druk maken?

Leave a Comment