≡ Menu

De Psychologie en Formule Voor Elk Succes

 

 

Waarom is het, dat wanneer je een doel gesteld hebt en zelfs soms al onderweg bent naar de realisatie ervan, je op een bepaald moment toch stagneert, terugtrekt, of soms helemaal niet van de grond komt?

Zelfs wanneer je in eerste instantie enthousiast bent over je doel, en er met anderen over praat en je doel met hen deelt, komt het nog vaak genoeg voor dat we niet doorzetten. Het gevolg: je verliest het momentum, je valt stil, of erger nog, je komt überhaupt niet meer in beweging.

In dergelijke gevallen is er iets dat je blokkeert. Het houdt je tegen om de acties gaande te houden, iets dat je doorzettingsvermogen beïnvloedt, en uiteindelijk zelfs de kwaliteit van je leven.

Dat ‘iets’ zijn twee dingen. Deze twee dingen beheersen alles in je leven. Elke gedachte, elk gevoel, elke emotie, elke actie die je neemt in je leven.

Het zijn je overtuigingen en je waarden.

Wat je ook gelooft; als je denkt dat het leven een verspilling van je tijd is en dat het niet uitmaakt wat je doet, of je zware botten hebt – dan is het voor de hand liggend dat je niet voor je doel gaat. Overtuigingen beheersen je leven.

Hetzelfde geldt voor je waarden.

Sommige mensen waarderen het om het rustig aan te doen, terwijl anderen het juist belangrijk vinden om het voor elkaar te krijgen. Sommige mensen waarderen hun familie heel erg, en anderen hebben de waarde van liefde juist hoog staan.

De grote uitdaging ligt er echter in wanneer we tegenstrijdige waardes hebben. Je wilt bijvoorbeeld echt een verschil maken in de wereld om je heen, of je wilt je eigen idealen nastreven… maar tegelijkertijd wil je niemand tot last zijn. Je wil 100% eerlijk zijn, en iedereen gelukkig maken.

Wanneer we conflicten hebben tussen wat we willen, en wat we denken te kunnen hebben – bijvoorbeeld een doel wat je echt wilt realiseren, en tegelijkertijd een overtuiging dat je zegt dat ‘het toch nooit lukt’ – dan zijn het die innerlijke conflicten die ons tegenhouden om alle beschikbare energie op de meest effectieve manier in te zetten. Het is net alsof je twee stappen naar voren zet, en er vervolgens drie achteruit gaat.

Dergelijke innerlijke conflicten kunnen je voor een lange tijd stilhouden, zelfs zonder dat je werkelijk weet waarom het vaak zo moeilijk is om tot een bepaald resultaat te komen. Er kunnen jaren voorbij gaan, en het lijkt alsof er vanuit je onbewuste een zaadje is geplant dat je doet geloven dat je niet in staat bent om je dromen en doelen te realiseren.

Toch is dit verre van de werkelijkheid.

Er zijn drie onderdelen die van groot belang zijn om je voorbij de conflicten te helpen en je op het pad te houden naar succes.

Het eerste onderdeel is weten wat je resultaat is. Vaak doen we genoeg dingen, maar zijn het er slechts een paar die werkelijk een verschil maken. Zo weet ik bijvoorbeeld dat wanneer ik thuis werk, ik gemakkelijk  afleidingen kan vinden die me afhouden van het werk dat ik voor die dag gepland had te doen. In no time, nadat ik ben gaan zitten voor bijvoorbeeld een nieuwe post voor mijn website, word ik me ervan bewust dat mijn koffiekopje leeg is, de was nog gedaan moet worden, of het bed opgemaakt moet worden. Ik kan op alles een actie nemen, maar geen van al die acties brengt me dichterbij het resultaat van het publiceren van een artikel voor mijn site.

Resultaat
Actie nemen is dus belangrijk, maar een actie nemen omwille van een actie nemen brengt je zelden verder dan een opgeruimd huis. Belangrijker dan de actie is dan ook het resultaat. Met de wetenschap én de helderheid van wat je resultaat is, wordt het nemen van de juiste actie een stuk gemakkelijker.

Je creëert als het ware een laserfocus voor wat op dat moment werkelijk belangrijk is. Omdat je nu gerichter te werk gaat, weet je ook, wanneer dan ook, wat je uitkomst is. En, weten waar je nu bent, en waar je naartoe wilt, is al voldoende om succesvolle stappen te nemen.

Drive
Het tweede onderdeel is dat van drive. Weten wat je uitkomst is helpt je op weg; weten waarom je je doel wilt behalen, zorgt ervoor dat je in beweging blijft. Jouw persoonlijke drive is wat dat betreft de brandstof die je gebruikt om jezelf op de weg te houden naar je eindbestemming.

Vaak laten we dit onderdeel achterwege, omdat het vanzelfsprekend lijkt te zijn wat de reden voor ons doel is, of omdat anderen eenzelfde doel hebben en het niet nodig is om onze eigen beweegredenen te noemen.

Onthoud dat redenen altijd eerst komen, en antwoorden op de tweede plaats staan. Wanneer je weet waarom je je doel wilt bereiken, is het makkelijker om uit te zoeken hoe je je doel kunt behalen. Heb je geen beweegreden of motivatie voor je doel, dan is het een innerlijk gevecht tegen de bierkaai om tot actie over te gaan; gewoon omdat je niet weet waar je moet beginnen en hoe je je doel kunt bereiken.

Actie
Het derde onderdeel is de actie zelf. Een doel zonder actie is een wens. Hoewel je lichtjaren voorloopt op de rest van de bevolking wanneer je weet wat je wilt en waarom je het wilt, is deze derde stap van cruciaal belang.  Actie nemen, of liever gezegd grootse actie nemen, brengt je uiteindelijk waar je wilt zijn. In plaats van waardevolle energie te verbruiken voor een actie die niet bijdraagt aan het behalen van je doel, ben je nu gerichte stappen aan het zetten (omdat je weet wat je doel is en waarom dit doel belangrijk voor je is) om dat doel te behalen.

Hoewel het gerichte stappen zijn waar je direct mee aan de slag gaat. Om je doel te behalen, is het voor velen toch nog niet voldoende. Vooral de reden waarom mensen niet tot actie overgaan is angst. Angst voor wat? Angst om te falen.

De nummer één angst in de wereld is angst om te falen. Falen leidt namelijk tot afwijzing, veroordeling, pijn, en uiteindelijk tot verlies van het gevoel van liefde.

De werkelijkheid echter is, dat je niet kunt falen tenzij je het niet probeert. “Werkelijke mislukking bestaat niet”, zei mijn mentor ooit, “enkel informatie”

Oké, je hebt een actie genomen, maar het heeft niet tot je beoogde succes geleidt. Wat moet je nu doen? Opgeven? Opgeven leidt onherroepelijk tot het gevoel dat je gefaald hebt, en het stimuleert je bewustzijn en je onderbewuste alleen maar om iets wat je nog niet weet hoe je het moet doen slechts één keer te proberen – enkel omdat je jezelf ervan overtuigd hebt dat je perfect moet zijn, of dat je een nieuwe vaardigheid in één keer meester moet zijn.

Dus wat als het je niet in één keer lukt? Ik hoor je denken: je probeert het opnieuw! Wel, als je een bepaalde actie genomen hebt, en het heeft niet tot je gewenste resultaat geleidt, en je doet vervolgens dezelfde actie, hopend op een andere uitkomst, dan wordt het tijd dat je jezelf laat nakijken. Einstein definieerde dit als insanity.

Het juiste antwoord is: je verandert je aanpak. Omdat je, als het goed is, geleerd hebt wat je resultaat zal zijn als je actiestap X zet, en je dan kunt  onderzoeken wat actiestap Y voor je doet.

En wat als actiestap Y niet werkt? Neem een andere actie, net zolang totdat je je gewenste resultaat hebt. Overigens, als je tot hier gekomen bent, dat wil zeggen, je weet wat je resultaat is voor je begonnen bent, je weet waarom je je doel wilt bereiken, en je neemt grootste actie, dan behoor je tot het kleinste percentage van mensen: de consistente succesvolle mensen.

Wat is dan de volgende stap?

Als je grootste actie neemt, kan het zijn dat je in een groef van een patroon terecht komt. Als een paard met oogkleppen op neem je elke dag die stappen waarvan je zeker bent dat ze je tot je resultaat zullen leiden. Zoals een andere leraar het mooi weet te omschrijven: het is alsof je alsmaar Oostwaarts op blijft gaan, hopend op een zonsondergang.

Daarom is het van belang dat je weet wat je tussentijdse resultaten zijn. In het Engels noemen ze dit sensory acuity, en het betekent dat je directe zintuigelijke feedback hebt of dat wat je aan het doen bent je helpt je doel te behalen of niet.

Ergens op blijven hameren met alle zekerheid dat het je je gewenste resultaat gaat opleveren, terwijl het niet werkt, werkt niet. Wees daarom intelligent genoeg om te zien of iets werkt of niet. En als je aanpak niet werkt: verander je aanpak.

Het concept van doelen stellen is in zoveel gevallen overschat, te moeilijk gemaakt of juist te simpel neergezet, dat we door de jaren heen zijn gaan geloven dat doelen alleen voor de succesvollen onder ons zijn, of alleen gerealiseerd kunnen worden vlak na de jaarwisseling.

Het leven mag dan vol uitdagingen zitten, en zelfs als iemand die kampt met een fysieke uitdaging zijn er genoeg zaken die te groot lijken om te overkomen. Het feit is echter, dat bijna altijd die problemen of uitdagingen niet buiten jezelf liggen, maar binnenin jezelf.

Jij bent jouw probleem. Jij bent jouw probleem… en je bent ook jouw oplossing.

Door je overtuigingen aan te pakken, je waarden in lijn te zetten, en de drie onderdelen voor succes toe te passen, realiseer je meer dan je ooit voor mogelijk houdt. Want met het toepassen van deze kennis, en ze te integreren tot een gewoonte, wordt je niet alleen beter in wat je doet, je wordt ook beter in wie je bent.

En dat is een resultaat dat absoluut de moeite waard is om te realiseren.

Welke overtuiging of innerlijk conflict heb jij (gehad) als het aankomt op het bereiken van je doelen? Laat hieronder je reactie achter, en ik kom er zeker bij je op terug.

Op jouw succes,

Robert

 

PS: Wil je dit artikel delen met vrienden een jouw netwerk? Klik hieronder op de Facebook, LinkedIn, of Twitterknop – ze zullen je bankbaar zijn voor de informatie die je deelt, en ik ook.

Hoe vond je dit artikel?
{ 3 comments… add one }
  • Cees Kochx

    Beste Robert,

    Alweer een paar jaar geleden heb ik een lezing van je bijgewoond en lees ik met veel interesse jouw artikelen.
    Zo ook weer de nieuwsbrief van vandaag.

    Ik vind wat je schrijft heel herkenbaar en ik loop ook steeds weer in deze val.

    Mijn doelstellingen heb ik altijd met veel plezier bereikt. Maar ongeveer 20 jaar geleden kwam er op een voor mij onbekende reden, een kink in de kabel.
    Ondanks dat ik een persoon ben die van ruimte en licht houd, veranderde mijn huis van een opgeruimd huis in een overvol huis.

    Steeds meer boeken, bladen en kunstobjecten, vulden mijn huis.
    zo erg, dat ik geen mensen meer toeliet tot mijn huis.
    Ook mijn hobbies werden minder en zocht ik bezigheden buiten mijn huis.

    Het klinkt simpel, opruimen dus, en dat lukt heel even en dan stopt het weer.

    Jouw nieuwsbrief van vandaag geeft duidelijk aan, hoe ik dit kan aanpakken.
    Ik denk echter, dar er een emotionele achtergrond achter zit. en daar zal ik achter “moeten” komen, om mijn doel ( een opgeruimd huis ) te kunnen realiseren.

    Robert, dit wil ik even aan je kwijt.

    HART-elijke groet,

    Cees.

  • Beste Cees,

    Ik ben blij om te lezen dat je nog altijd met veel interesse mijn mails en artikels leest.

    Wat je beschrijft in je reactie hierboven, berust inderdaad op een emotionele achtergrond. Welke dat is, kan ik nog niet zeggen, maar dat er iets heeft plaatsgevonden, en dat je hier vervolgens met een of meerdere emoties op reageerde, heeft erin geresulteerd dat je leeft met een vol huis.

    Het goede nieuws is dat dit zeker te veranderen is, mets je dat uiteraard wilt. Onthoud, dat elke gebeurtenis enkel een gebeurtenis is, en dat het de betekenis is die je er aan geeft, zal zorgen voor de gevoelens en emoties die je er over ervaart, alsook de acties en gedragingen die je zult nemen.

  • pim

    robert, je schrijft goede, duidelijke en originele stukken; zo ook dit artikel. angst om te falen heb ik niet; je leert ervan, en brengt je dichter bij je doel.

Leave a Comment