≡ Menu

Creëer Direct Meer Zelfvertrouwen

 

 

Ate vaak hoor ik dat mensen hun gebrek aan zelfvertrouwen als argument aanbrengen en verklaren waarom ze niet hun doelen kunnen realiseren. Zelfvertrouwen is niet iets wat je hebt; het is iets wat je creëert – en je kunt het op elk gewenst moment creëren.

Een gevoel van zelfvertrouwen is niets meer dan een gevoel van kracht of power in jezelf; je bent zeker van jezelf dat je iets kunt doen. En dat gevoel is waar zelfvertrouwen op berust. Het mooiste is, dat je dit gevoel letterlijk in een ogenblik kunt creëren.

Er is geen mens op aarde dat altijd en in elke situatie zeker van zijn of haar zaak is. Iedereen wordt weleens uit balans gebracht of raakt de weg kwijt van het pad des levens. De grote vraag is: ben je in staat om dat zelfvertrouwen aan te zetten, als een schakelaar, wanneer je dat nodig hebt, om daarmee het maximale uit jezelf te kunnen halen?

Zelfvertrouwen, of je zeker over jezelf voelen, is niet meer dan een gemoedstoestand; een state of mind. En je kunt elke gemoedstoestand creëren, wanneer dan ook, ongeacht de omstandigheden om je heen. Laat me je wat specifieke voorbeelden geven.

Er zijn drie manieren die je kunt toepassen om meer zelfvertrouwen te creëren, wanneer je dat wilt. De eerste manier is het gebruik van je lichaamstaal. Het is goed om te onthouden dat elk gevoel dat je ooit in je lijf ervoer – of het nu angst is, zorg, depressie, frustratie of zelfvertrouwen – afkomstig is van de manier waarop je je lichaam gebruikt. De enige manier waarop je iets kunt voelen is door de manier waarop je beweegt, ademhaalt en gezichtsuitdrukkingen vertoont.

Als je dus weinig zelfvertrouwen voelt, dan hoef je je niet intellectueel op te pompen om tot het punt te komen waarop je je wel dat zelfvertrouwen voelt; dat werkt namelijk niet altijd. De snelste manier om meer zelfvertrouwen te creëren is door je lichaamstaal te veranderen, en wel op een drastische manier.

In mijn lezingen en seminars leg ik uit dat emotie of emotion gelijk staat aan energy in motion (e-motion). Met andere woorden, hoe meer je beweegt, des te sterker je emoties zijn. Kijk maar eens naar jezelf: wanneer je niet zeker van je zaak bent, verlegen of zelfs beschaamd, hoeveel gebaren maak je dan? Hoeveel beweeg je dan? Weinig tot niet, right?

En hoe gebruik je je lichaam wanneer je je fantastisch voelt, blij bent en enthousiast voelt? Je danst, springt, lacht uitbundig, en praat levendig terwijl je armen en handen je verhaal onderbouwen met veel beweging.

Als je dus zelfvertrouwen of gewoon vertrouwen (zekerheid) nodig hebt, beweeg dan op een manier dat dit gevoel onderbouwt. Haal dieper adem, laat meer lucht in je bloed komen. Ga recht opstaan, en zet je schouders recht en je borstkas vooruit.

Simpel gezegd: door je opzettelijk zo te bewegen en te gedragen, creëer je een mind-set waarbij je je zeker voelt, dat je elk resultaat kunt realiseren.

Ook al ben je misschien nog niet volledig in staat om je doel te bereiken omdat je de skills of vaardigheden mist, die nodig zijn om dat doel te bereiken, het punt van zelfvertrouwen is dat je jezelf in zo’n state of mind en emotie zet, dat ideeën naar boven bubbelen. Daaruit kun je vervolgens, wederom met het vertrouwen dat je zult slagen, de ontbrekende vaardigheden eigen maken om je doel te bereiken.

Zelfs als je in een situatie bent waarin je niet precies weet wat je aan het doen bent (ik weet dat ik daar wel eens geweest ben), gedraag je dan alsof je weet wat je aan het doen bent. Het gedrag dat je vertoont zorgt ervoor dat je op het juiste moment ook de juiste handelingen maakt, de juiste woorden kiest, en de juiste dingen doet.

Zelfs als je nog niet competent genoeg bent om iets te doen – met genoeg (zelf)vertrouwen kun je elke competentie ontwikkelen die nodig is om je doel te bereiken. Onthoud: eerst komt het vertrouwen dat je iets kunt, en dan pas de competentie om het te doen. Heb je wel de competentie, maar ontbreekt het je aan zelfvertrouwen, dan zal elk beoogd resultaat uitblijven.

Ik suggereer zeker niet om roekeloos te worden in je doen en laten, maar juist om te leren hoe je je zelfvertrouwen snel aan kunt zetten. Gebruik er genoeg van dat je weet wat je moet weten om competent genoeg en effectief te zijn, zodat je de resultaten kunt behalen. In de meeste gevallen zul je verbaast staan hoeveel je eigenlijk al weet, als je jezelf in de juiste state of mind zet.

Probeer het! Beweeg je lichaam eens op een manier van zelfvertrouwen. Probeer het nu zelfs. Ga staan. En ga op zo’n manier staan, als of je weet dat je niet te stoppen bent, zo vertrouwd voelt het. Adem op de manier waarop je zou ademen als je je superzelfvertrouwd voelde. En zet de gezichtsuitdrukking erbij, die laat zien dat je de wereld aan kunt, en een enorme hoeveelheid zelfvertrouwen hebt. Maak ook handgebaren, die aangeven dat je zeker bent dat wat je zegt, effect en kracht heeft. En ervaar eens hoe dat voelt.

Als je werkelijk bereid bent om mijn suggesties te volgen, schroef de intensiteit dan nog een stukje verder op. Verdubbel de intensiteit van je gebaren, verdubbel de intensiteit van je stemvolume, verdubbel de intensiteit van je lichaamstaal.

Als je angst, onzekerheid of twijfel snel wilt elimineren en het gevoel wilt hebben dat je elke situatie de baas kunt zijn, oefen dan de power die je direct aan kunt zetten om met behulp van je lichaam meer zelfvertrouwen te voelen.

Hier is mijn vraag voor jou vandaag: Wat is jouw herinnering aan een moment waarop je je onzeker voelde, maar toch, door middel van je lichaamstaal, wist door te zetten en je zelfvertrouwen toenam?

Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw verhaal, dus laat zeker een reactie hieronder achter in het commentaarveld, en ik kom er bij je op terug.

Onthoud: zelfvertrouwen kun je direct aanzetten en inzetten, en het enige wat je daarvoor hoeft te doen om direct de kracht ervan te ervaren, is door je lichaamstaal effectief in te zetten op een manier dat zelfvertrouwen uitstraalt.

Op jouw succes,

Robert

 

PS: deel dit artikel door op de sociale mediaknoppen hieronder te klikken, zodat mensen uit jouw netwerk ook van deze informatie kunnen profiteren.

 

 

 

Hoe vond je dit artikel?
{ 1 comment… add one }
  • ik kijk vol spanning uit naar de tweede en derde manier.
    Maar wat ik gelezen heb, klopt en gebruik ik al een tijdje bij het rollenspel in mijn trainingen over zelfvertrouwen.

Leave a Comment