≡ Menu

 

Soms is het leven gewoon zwaar. Het is niet makkelijk, het is net aan te dragen, maar feitelijk komt het erop neer dat het gewoon zwaar is. Je voelt je overweldigd, gestrest, onzeker, en het lijkt wel alsof de draaglast er met de tijd niet lichter op wordt. Hoe kun je dan toch de situatie van de zonnige zijde zien?

Het is misschien een te simpele gedachte, maar iemand zei ooit: “every day above ground is a good day.” Hoewel het een simpele voorspelling is, hoe gelukkig iemand kan zijn, lijkt het toch alsof je er meer achter moeten zoeken om werkelijk gelukkig te zijn.

Het feit dat je leeft, wil niet zeggen dat het nog altijd even leuk is. Maar tegelijkertijd, elke dag dat je leeft is er wel een waar je de mogelijkheid hebt om de situatie te veranderen. Nu klinkt het misschien wat moeilijk: de situatie veranderen. In ieder geval eerder abstract dan concreet.

Een situatie veranderen, wil eigenlijk net zoveel zeggen, als jouw perceptie erop wijzigen. Het is simpel, een heel groot deel van hoe je de wereld ziet is gebaseerd op wat je gelooft, of wel wat je overtuigingen zijn. Elke overtuiging is niks meer dan een gedachte waar je voor jezelf absolute zekerheid over hebt, dat deze klopt.

Immers, dit is ook dezelfde werkwijze die je hanteert om jezelf onzeker, overweldigd,, neergeslagen of depressief te voelen. Je brein werkt voor het overgrootste gedeelte (zo’n 96 tot 98 procent) op automatische, onbewuste piloot. De rest gaat naar je cognitieve deel, het deel waar je je bewustzijn inzet om “controle te hebben” en “te zien hoe het gaat”.

Ik plaats deze aspecten tussen aanhalingstekens, omdat ik geloof dat je per saldo niet de werkelijke of totale controle kan hebben, maar dat het eerder het gevoel is van je bewustzijn dat je in controle bent.

Wanneer je overtuigingen gefocust zijn op zaken die niet zijn zoals je ze gehoopt had, niet optimaal werken, of ronduit kapot zijn of ontbreken, dan train je jezelf in het versterken van die gedachte. Hoe vaker je een bepaald soort gedachte herhaalt, des te sterker de overtuiging dat dit de waarheid moet zijn.

Hoewel het veranderen van een overtuiging niet direct plaatsvindt, maar eerder over langere tijd, lijkt het een langzaam proces om jezelf los te maken van de situatie waarin je verkeert. Gelukkig kun je, naast het veranderen van je overtuigingen over de middellange en lange termijn, ook in het “nu” al beginnen met het zien van de zonnige zijde van de schaduwkant.

Met het zien van de zonnige zijde van de schaduwkant bedoel ik, dat ook de situatie waarin je zit, je iets oplevert. Misschien moet ik het iets nauwkeuriger zeggen, het gevoel dat een basisbehoefte van je zekergesteld is.

We hebben allemaal basisbehoeften, en het mooie is dat je ze kunt categoriseren in zes gebieden. Elk gebied kent een constructieve en een destructieve variant, en het is in geen geval een willekeurige roll of the dice welke je krijgt. Zolang de basisbehoefte bevredigd wordt – dat wil zeggen, het levert je het juiste gevoel op, zal het verkrijgen ervan vaak de weg nemen van de minste weerstad en snelste resultaten. Helaas is de destructieve variant op korte termijn, en daarmee op lange termijn, de makkelijkste keuze, waar de constructieve of versterkende variant op korte termijn moeilijk is, maar op lange termijn makkelijk.

Sommige destructieve manieren of gewoonten kun je vrij eenvoudig vervangen voor een constructieve. Denk bijvoorbeeld eens aan de vraag: welke elementen kan je vinden die de lichtpuntjes in het duister vertegenwoordigen?”

Met een vraag als deze richt je je focus op wat er wel is, in plaats van wat er niet werkt. Het stellen van goede vragen is iets wat we continu, elke dag opnieuw doen, en vaak zonder dat we erbij stil staan. De kwaliteit van de vragen echter laat nog weleens wat te wensen over. Stel je matige vragen, dan krijg je een matig antwoord: “waarom lukt het me nooit om die extra kilo’s weg te houden? “Het antwoord van je brein zal dan vaak in de richting zijn van “omdat je eet als een olifant!”. Niet bepaald een constructief of bevredigend antwoord, en voor velen reden genoeg om naar de koektrommel te grijpen en de zware emoties weg te eten.

Stel betere vragen: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik die extra kilo’s voorgoed weghoud?”, “Wat kan ik nu doen om me gezonder, vitaler en energieker te voelen?” of “Wie ken ik die dit probleem getackeld heeft, en me hierin kan helpen?” zijn goede voorbeelden van constructieve vragen.

Bedenk dat het stellen van vragen je helpt om je focus te verleggen van de gedachten en gevoelens die je ervaart en je ervan weerhouden om je prettig, gelukkig of levendig te voelen, naar gedachten en gevoelens die je wél helpen om je opgewekt, levendig en gelukkig te voelen.

En daarmee komen we weer bij het begin van dit artikel: niets is werkelijk waar, maar enkel een persoonlijke filter van wat we (bewust of onbewust) willen zien.

Zie een situatie zo neutraal mogelijk. Maak het niet erger dan het is, maar verbloem het ook niet. Bedenk hoeveel tijd je jezelf wilt geven om je rot, zwaarmoedig, ongemakkelijk, uit het veld geslagen of overweldigd te voelen, en neem die tijd ook om deze gevoelens te ervaren. Voor kleine gebeurtenissen kan dat een kwestie van minuten of uren zijn, voor grote gebeurtenissen is dat misschien een paar dagen.

Vaak is het toelaten van de emotie en de tijd die je ervoor wilt uittrekken al voldoende om je onderbewuste deel je te laten helpen met nieuwe inzichten, ideeën of acties.

En neem vervolgens ook actie wanneer je met zo’n ingeving komt. Actie is de absolute nummer 1 remedie tegen moeilijke momenten. Niet alleen verleg je je focus naar dat wat je wel wilt, maar tegelijkertijd creëer je voor jezelf een doel dat je gericht houdt op waar je naartoe wilt. Een persoon met een duidelijk doel voor ogen is vaak meer gemotiveerd om een situatie te veranderen, dan welke pijnverzachter ook.

Onthoud dat alles wat je doet, gedreven is door emotie. Voel je je emotioneel zwak, dan doe je vaak ook dingen die je niet helpen om er beter uit te komen. Voel je je emotioneel sterk, dan lijkt het alsof je de hele wereld aan kunt en ben je ook niet bang om een fout te maken. Regel dus eerst je gemoedstoestand voordat je in actie komt… maar neem ook zeker actie.

Schaduwkanten van de zonnige zijde kunnen zien is een vaardigheid, en ook de schaduwkanten zelf bieden vaak een hoop mogelijkheden tot zelfreflectie en ontwikkeling. In elke schaduw zit dus wel degelijk een zonnig tintje.

Hier is mijn vraag voor jou:

Je hebt vast wel eens in een moeilijke situatie gezeten waarin je de schaduwkanten van het leven in de ogen keek. Welk advies zou jij anderen geven om anderen te helpen uit zo’n soortgeljke situatie te komen?  Ik ben benieuwd naar je ervaringen, dus laat een reactie hieronder in het commentveld achter.

Op jouw succes,

Robert

 

 

Deel dit bericht door op de Facebook en WhatsApp hieronder te klikken, zodat mensen uit jouw netwerk ook van dit artikel profiteren. 

{ 4 comments }