≡ Menu

Blijf Niet Wensen en Hopen Op Een Betere Toekomst

 

We krijgen allemaal wel eens te maken met situaties waarin we ons uit het veld geslagen voelen. Vast. Niet weten wat je moet doen, en wachten of hopen op een betere toekomst.

Maar wensen en hopen leiden zelden tot een goede uitkomst., In plaats daarvan zijn er twee alternatieven die een beter resultaat opleveren en je weer in de bestuurdersstoel van je leven zetten.

Of het nu gaat om een project waar je aan werkt, een relatie met je partner die je wilt verbeteren, of je gezondheid die je wilt optimaliseren – we lopen allemaal van tijd tot tijd wel eens tegen een onzichtbare muur op, die onmogelijk lijkt te omzeilen of te overkomen.

Wensen en hopen op een betere uitkomst in dergelijke situaties houdt je mentaal en emotioneel vast in de slachtofferrol. Je voelt je machteloos, alsof er niets is wat je kunt doen om de situatie te veranderen. Maar het feit dat het om een gevoel gaat, betekent tegelijkertijd dat je meer mogelijkheden hebt, dan je zou denken.

Niemand anders dan jezelf kan namelijk jouw gevoel het makkelijkst en snelst beïnvloeden. Nu hoor ik je denken “Er zijn zat gelegenheden waar iemand anders mijn humeur en gemoedstoestand kan veranderen”. En in eerste oogopslag heb je zeker gelijk.

Toch, het is hoe je reageert op een gebeurtenis, dat bepaalt hoe je je voelt. Jouw reactie is daarin dus bepalend voor je gevoel, zelfs als de gebeurtenis pijnlijk of zwaar is.

De gevoelens die je ervaart in uitdagende situaties zijn meestal getrainde gevoelens, dat wil zeggen, hoe vaker je op een bepaalde manier reageert op een stressvolle of onverwachte situatie, des te sterker en breder de mentale weg in je brein wordt. Hoe sterker de weg, des te sneller de onbewuste keuze om die ‘route’ nogmaals te nemen.

Gelukkig kun je deze auto-conditionering veranderen. Je brein is ontzettend flexibel en je kunt nieuwe paden en verbindingen aanmaken door jezelf te trainen in het vinden van alternatieven en manieren om verder te koen.

In plaats van te wachten totdat de situatie verandert, en hopen op een betere toekomst (welke beide passief zijn). Is mijn advies om juist je brein in te zetten om met nieuwe strategieën te komen. De simpelste manier om dit te doen is om kwalitatieve vragen te stellen die je brein dwingen om nieuwe oplossingen te vinden.

Door middel van de gedachten die je stuurt met je vragen, help je jezelf om uit het gevoel te komen dat je vastzit en slachtoffer van de omstandigheden bent. De volgende stap is om in actie te komen.

Veel mensen vergeten wel eens dat met wishful thinking je niet verder komt dan mooie gedachten. Je kunt nog zo positief denken en naar je achtertuin lopen en “Er is geen onkruid” scanderen, maar je zult vroeg of laat toch op je knieën gaan om met je handen het onkruid uit de grond te trekken (dit is overigens ook de reden waarom de algemene gedachte van de film The Secret niet toereikend is).

Ik raad je aan om 15 tot 30 minuten te nemen om jezelf eerst in een betere staat te krijgen. Een belabberde staat zorgt namelijk voor belabberde gedachten. Ga staan, haal een paar keer diep adem, beweeg, ga wandelen of hardlopen of neem een douche. Met een betere gemoedstoestand kom je met creatievere gedachten om de situatie van een andere kant te bekijken. Hier vind je een artikel hoe je in 5 stappen je emoties beheerst.

Herkader vervolgens je situatie met je vragen. In dit artikel vind je 6 probleemoplossende vragen die je helpen om gemakkelijker een goede strategie te vinden en in actie te komen.

Met de juiste vragen in je mind genereer je antwoorden die je (in ieder geval) de eerste stappen geven welke je kunt nemen om de situatie te overkomen of veranderen. Het laatste aspect is dat je nu daadwerkelijk ook die stappen gaat nemen.

Val niet terug in wensen en hopen, maar doe iets. Wat het ook is – onderzoek wijst uit, dat mensen die bereid zijn om de eerste stap te nemen, ook bereid zijn om de volgende stappen te nemen. Verwacht niet dat je in één of twee stappen je doel hebt bereikt, maar blijf consistent in het nemen van de volgende acties.

Een gebeurtenis is maar een gebeurtenis, zei een trainer ooit. Hoe je omgaat met de gebeurtenis en hoe je eruit komt is voor de overgrote meerderheid, zo niet volledig, afhankelijk van jou. En wetende dat je zo veel meer kunt dan je denkt, kan daarin zeer zeker een goede gedachte zijn dat je elke situatie meester kunt worden.

Dit is mijn vraag van vandaag voor jou:

Welke situatie heb jij veranderd van “wensen en hopen” naar “denken en doen”?

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Laat daarom hieronder in het commentveld je reactie achter, en ik kom er zeker op terug.

Op jouw succes,

Robert

 

 

 

Deel dit bericht door op de Facebook en LinkedIn knoppen hieronder te klikken, zodat vrienden uit jouw netwerk ook van dit artikel profiteren. 

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment